Profile number 107396

Investering in multipurpose schip, grote vaart

07/09/2024 Date added

Located in

The Netherlands

Also interesting for this region (s)

All of the country

General information

Sector

Transport

Type of company

Other

Legal entity

Foreign legal entity

Type of transaction

Shares

Life phase enterprise

Growing

Employees in FTE

< 5

Type of buyer

  • Strategic acquisition
  • Investor


Financial information

Turnover last financial year

€ 2.500.000 - € 5.000.000

Asking price

€ 1.000.000 - € 2.500.000

Earnings before taxes

€ 1.000.000 - € 2.500.000


Company history/background

Onze (ervaren) opdrachtgever wenst een modern en snel multipurpose zware ladingschip over te nemen van een grotere gerenommeerde reder en de bestaande exploitatie inclusief langer lopende bevrachtingscontracten van het schip op zich te nemen, in samenwerking met de betreffende reder (sterke marktpositie) en gradueel onder eigen beheer te krijgen als vol continubedrijf.  

Het multipurpose schip vervoert o.a. high-end goederen als treinen, jachten, windturbinedelen, reactors, baggerschepen, werkschepen. VN-transporten vormen het key-aanbod. Daarnaast ook bulk en containers en mixed-transport. Door de zware eigen kranen (Heavy Lift) kan in alle havens worden geladen en gelost. In de samenwerking met de reder wordt Door-to-Door transport geboden.


Company activities

High Speed Heavy Cargo ship 13-15 kn. Eco speed, topspeed 20 kn. Twee 275 ton kranen en één van150 ton. 151m. lengte 20,6m. breedte en 6,5 m. diepgang. 1 ladingruim 84mx15.8m x 10.9 m variabel in te delen en daarboven1 dek 124m x 20.6m. Technische uitrusting en design zijn modern, voldoen aan bestaande regelgeving en verkeert in zeer goede onderhoudstoestand. Huidige nieuwbouwprijs ligt rond €40 mln. Leeftijd 25 jaar. Het schip kan zeker meer dan 10 jaar mee. Door haar snelheid kan het schip het verschil maken (compenseren) bij spoedeisende operaties en bij geopolitieke ontwikkelingen waarbij schepen gedwongen worden langere routes te nemen, zoals bijvoorbeeld bij de Kaap de Goede Hoop route i.p.v. het Suezkanaal. Door haar bouw is het schip bij uitstek geschikt voor internationaal transport van windturbinebladen.


Unique selling points

Participatie. Met de Ostfriesische Volksbank (OVB) heeft opdrachtgever in grote lijnen overeenstemming inzake een hypotheek van €3.500.000 met ca 8.5 % rente. Voor het resterende bedrag worden deelnemers uitgenodigd. Deze kunnen participeren door een lening te verstrekken of om aan te treden als commandiet (stille vennoot) in de Heavy Lift CV . NB. In deze CV hoeven de deelnemers geen belasting te betalen over de ontvangen rente. Willen deelnemers meer financieren dan zal de hypotheek van de bank kleiner worden.

Totaal financieringsplan: Bancaire lening € 3.500.000 Private deelnemers + rekening courant € 2.800.000. De renteuitkering aan participanten zal einde ieder jaar 8.5 % zijn.


Other

Er wordt uitgegaan van een totale looptijd van het project tot en met 2030. Het is de bedoeling dat de onderneming na 2030 gaat vernieuwen en /of uitbreiden. Deelnemers kunnen desgewenst eerder, vanaf 2028, afgelost worden. In 2027 zal eerst overleg met de deelnemers plaatsvinden om te horen of er interesse is om na 2030 verder te willen blijven samenwerken met de onderneming.

Gedurende de gehele periode van de partcipatie is de waarde van het bedrijf (operationele waarde + cashflow) altijd groter dan de totale inleg van de deelnemers.


Photos
Investering in multipurpose schip, grote vaart
Region
The Netherlands
Sector
Transport
Type
For sale
Turnover
2.500.000 - 5.000.000
Overname
1.000.000 - 2.500.000