Profiel nr. 106700
31/01/2024 Geplaatst
Gevestigd in
Nederland
Ook interessant voor
Heel België
Branche
Transport
Soort bedrijf
Overig
Rechtsvorm
Buitenlandse rechtsvorm
Transactievorm
Nader te bepalen
Levensfase onderneming
Groeiend
Aantal medewerkers (in FTE)
5 - 10
Type koper
Omzet indicatie
€ 2.500.000 - € 5.000.000
Indicatie overnamebedrag
N.o.t.k.
Resultaat voor belasting
€ 1.000.000 - € 2.500.000
Nemen van een grotere gerenommeerde reder en de bestaande exploitatie inclusief langer lopende bevrachtingscontracten van het schip op zich te nemen en gradueel onder eigen beheer te krijgen als vol continubedrijf.
Het schip (2000) verkeert in uitzonderlijk goede staat van onderhoud. Geschikt voor alle uiteenlopende soorten zware projectladingen (treinen, jachten, windmolendelen-, turbines-, -bladen, reactors, bagger- en marineschepen, VN-transporten, containers enz.) en zelfs ook voor ‘normale’ goederen, zoals graan los gestort in een deel van het ruim.
Het totale vloeroppervlak van ruim en de dekken is 5000 m2.
Omdat het schip 20.5 m breed is en het vrije dek 128 lang, kunnen grote project eenheden aan dek geplaatst worden zonder uit te steken. Daardoor is het schip ook uitermate geschikt voor het transport van bijvoorbeeld grote en zware windmolen- onderdelen. Drie dekkranen, 2 van 320 ton en 1 kraan van 200 ton kunnen 700 ton aan boord hijsen.
De containercapaciteit is 830 TEU (20 voet standaard container), mogelijk gemaakt door de breedte van het schip waardoor containers 8 breed op het dek geplaatst kunnen worden. Omdat de navigatiebrug voorop staat laat dit zelfs containers 5 tot 6 hoog aan dek toe.
Het betreft een High Speed Heavy Cargo Ship, Vmax is 20 knopen. De hoge nieuwbouw prijs van ca € 20 mio destijds, vanwege groot motorvermogen in combinatie met een dure gestroomlijnde scheepsromp werpt nog steeds zijn vruchten af mede omdat de concurrentie de huidige nieuwbouwprijs (ca € 35 mio) van eenzelfde type schip te hoog vindt.
Met een lengte van 150 m en gemiddelde diepgang van 6.5 m kan het schip ook in de meeste kleinere zeehavens komen. Daardoor is er vrijwel altijd direct een ligplaats beschikbaar zodat snel met laden of lossen begonnen kan worden.
De totale kosten inclusief aankoop van het schip bedragen € 5,9 mio.
Er wordt direct rendement gemaakt vanwege doorlopende contracten.
De financiering vindt plaats door een bijdrage van opdrachtgever, een bank en een participatie van de verkopende reder.
Opdrachtgever komt nog € 1,3 mio tekort, voor welk bedrag de participatie of (achtergestelde) lening wordt aangeboden tegen een faire rente en/of anderszins.
De totale financiering ligt door snelle aflossing altijd lager dan de waarde van het schip.