Profiel nr. 107396

Investering in multipurpose schip, grote vaart

07/09/2024 Geplaatst

Gevestigd in

Nederland

Ook interessant voor

Heel België

Algemene informatie

Branche

Transport

Soort bedrijf

Overig

Rechtsvorm

Buitenlandse rechtsvorm

Transactievorm

Aandelentransactie

Levensfase onderneming

Groeiend

Aantal medewerkers (in FTE)

< 5

Type koper

  • Strategische overname
  • Investeerder


Financiële informatie

Omzet indicatie

€ 2.500.000 - € 5.000.000

Indicatie overnamebedrag

€ 1.000.000 - € 2.500.000

Resultaat voor belasting

€ 1.000.000 - € 2.500.000


Bedrijfshistorie / achtergrond

Onze (ervaren) opdrachtgever wenst een modern en snel multipurpose zware ladingschip over te nemen van een grotere gerenommeerde reder en de bestaande exploitatie inclusief langer lopende bevrachtingscontracten van het schip op zich te nemen, in samenwerking met de betreffende reder (sterke marktpositie) en gradueel onder eigen beheer te krijgen als vol continubedrijf.  

Het multipurpose schip vervoert o.a. high-end goederen als treinen, jachten, windturbinedelen, reactors, baggerschepen, werkschepen. VN-transporten vormen het key-aanbod. Daarnaast ook bulk en containers en mixed-transport. Door de zware eigen kranen (Heavy Lift) kan in alle havens worden geladen en gelost. In de samenwerking met de reder wordt Door-to-Door transport geboden.


Activiteiten van het bedrijf

High Speed Heavy Cargo ship 13-15 kn. Eco speed, topspeed 20 kn. Twee 275 ton kranen en één van150 ton. 151m. lengte 20,6m. breedte en 6,5 m. diepgang. 1 ladingruim 84mx15.8m x 10.9 m variabel in te delen en daarboven1 dek 124m x 20.6m. Technische uitrusting en design zijn modern, voldoen aan bestaande regelgeving en verkeert in zeer goede onderhoudstoestand. Huidige nieuwbouwprijs ligt rond €40 mln. Leeftijd 25 jaar. Het schip kan zeker meer dan 10 jaar mee. Door haar snelheid kan het schip het verschil maken (compenseren) bij spoedeisende operaties en bij geopolitieke ontwikkelingen waarbij schepen gedwongen worden langere routes te nemen, zoals bijvoorbeeld bij de Kaap de Goede Hoop route i.p.v. het Suezkanaal. Door haar bouw is het schip bij uitstek geschikt voor internationaal transport van windturbinebladen.


Onderscheidend vermogen

Participatie. Met de Ostfriesische Volksbank (OVB) heeft opdrachtgever in grote lijnen overeenstemming inzake een hypotheek van €3.500.000 met ca 8.5 % rente. Voor het resterende bedrag worden deelnemers uitgenodigd. Deze kunnen participeren door een lening te verstrekken of om aan te treden als commandiet (stille vennoot) in de Heavy Lift CV . NB. In deze CV hoeven de deelnemers geen belasting te betalen over de ontvangen rente. Willen deelnemers meer financieren dan zal de hypotheek van de bank kleiner worden.

Totaal financieringsplan: Bancaire lening € 3.500.000 Private deelnemers + rekening courant € 2.800.000. De renteuitkering aan participanten zal einde ieder jaar 8.5 % zijn.


Overig

Er wordt uitgegaan van een totale looptijd van het project tot en met 2030. Het is de bedoeling dat de onderneming na 2030 gaat vernieuwen en /of uitbreiden. Deelnemers kunnen desgewenst eerder, vanaf 2028, afgelost worden. In 2027 zal eerst overleg met de deelnemers plaatsvinden om te horen of er interesse is om na 2030 verder te willen blijven samenwerken met de onderneming.

Gedurende de gehele periode van de partcipatie is de waarde van het bedrijf (operationele waarde + cashflow) altijd groter dan de totale inleg van de deelnemers.


Afbeeldingen
Investering in multipurpose schip, grote vaart
Regio
Nederland
Branche
Transport
Type
Te koop aangeboden
Omzet
2.500.000 - 5.000.000
Overname
1.000.000 - 2.500.000